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Biography (English)

Biografía
(Español)

Nació el 3 de mayo de 1469 y  murió el 21 de junio de 1527. Fue un filósofo italiano del Renacimiento. Como oficial civil en Florencia, Maquiavelo se convirtió en una figura principal de la teoría política, crucial en los estudios posteriores de las ciencias políticas. Su libro más famoso, Il Principe (El Príncipe), pretendía ser un libro de instrucciones para gobernantes. El libro, publicado después de su muerte, pregonaba la teoría de que la obtención y la retención del poder eran el fin último y que todo lo que fuera necesario para ello estaba justificado. Políticas semejantes pueden encontrase en la realpolitik alemana y en el pragmatismo. Las teorías "maquiavélicas" fueron desarrolladas en el siglo XX.

Maquiavelo también fue autor de muchos estudios sobre la vida política de la República Romana, Florencia y otros estados, en los cuales se muestran ideas muy avanzadas. Para la mayoría de los expertos, sin embargo, el adjetivo "maquiavélico" es inexacto y no representa a Maquiavelo ni a sus ideas, ya que el adjetivo describe más bien a conductas egoístas y con poca visión. Junto a Leonardo da Vinci, Nicolás Maquiavelo es considerado el prototipo del hombre del Renacimiento.

Biografía

Maquiavelo nació en Florencia, hijo de Bernardo Maquiavelo y de Bartolomea di Stefano Nelli, ambos miembros de la nobleza florentina.

Entre 1494 y 1512 Maquiavelo estuvo a cargo de una oficina pública. Viajó a varias cortes en Francia, Alemania y otras ciudades-estado italianas en misiones diplomáticas. Maquiavelo fue encarcelado por un breve período en Florencia en 1512 y después exiliado y despachado a San Casciano. Murió en Florencia en 1527 y fue sepultado ahí en Santa Croce.

Su vida se divide en tres períodos, cada uno de ellos representa en sí mismo la historia de Florencia. Su juventud coincidió con la grandeza de Florencia como potencia italiana, bajo el mandato de Lorenzo de Medici, El Magnífico. La caída de los Medici en Florencia ocurrió en 1494, el mismo año en el que Maquiavelo se integraba en el servicio público. Durante su carrera como oficial, Florencia fue libre bajo el gobierno de una república, la cuál duró hasta 1512, cuando los Medici regresaron al poder, y Maquiavelo perdió su puesto. Los Medici gobernaron Florencia desde 1512 hasta 1527, cuando fueron nuevamente retirados del poder. Este fue el período de actividad literaria de Maquiavelo, y también de su creciente influencia; sin embargo, murió a unas semanas de la expulsión de los Medici, el 22 de Junio de 1527, a los cincuenta y ocho años, sin haber recuperado su puesto.

 

Aunque se tienen pocos registros de la juventud de Maquiavelo, la Florencia de aquellos días era tan bien conocida que es fácil imaginar el ambiente en el que el joven ciudadano se desenvolvía. Florencia era una ciudad con dos corrientes opuestas, una representada por el austero Savonarola y la otra por Lorenzo, amante del esplendor. Aunque el poder de Savonarola sobre las fortunas florentinas era inmenso, no parece haber sido muy importante para Maquiavelo puesto que solo lo menciona en El Príncipe como un malogrado profeta desarmado. Por otra parte, la magnificencia del mandato de Lorenzo impresionó fuertemente a Maquiavelo, llegando incluso a dedicar El Príncipe al nieto de Lorenzo.

El segundo período de su vida transcurrió en el servicio para la República Libre de Florencia, la cual surgió de la expulsión de los Medici en 1494 y duró hasta el regreso de los mismos en 1512. Después de servir cuatro años en una oficina pública fue nombrado Canciller y Secretario de la Segunda Cancillería. tomó un rol importante en los asuntos de la república y han quedado sus decretos, sus registros y sus despachos para guiarnos, así como sus propios escritos.

Su primera misión fue en 1499, para Catherina Sforza, "mi dama de Forli" en El Príncipe, de cuya conducta y suerte el extrajo la moraleja de que es mejor ganar la confianza de la gente que confiar en la fuerza. Este es un concepto muy importante para Maquiavelo, y es señalado en muchas formas como de vital importancia para aquellos que detentan el poder.

En 1500 fue enviado a Francia para convencer a Luis XII de continuar la guerra con Pisa: este es el rey que, en su política con respecto a Italia, comete los cinco errores capitales del poder resumidos en El Príncipe.

La vida pública de Maquiavelo estuvo enmarcada en eventos surgidos de la ambición del papa Alejadro VI y de su hijo, César Borgia, el duque Valentino, y ambos personajes ocupan un gran espacio en El Príncipe. Maquiavelo no vacila en citar las acciones del duque en beneficio de los usurpadores que quieren quedarse con los estados que conquistan; de hecho, Maquiavelo no encuentra mejores preceptos que enseñar que los patrones de conducta de César Borgia, a tal grado que César es aclamado por algunos críticos como el "héroe" de ''El Príncipe''. Aun así, el duque es señalado en El Príncipe como el tipo de hombre que crece con la fortuna de otros, y cae de la misma manera; quien toma el rumbo que podría esperarse de cualquier hombre prudente, excepto el curso que lo salvará; quien está preparado para todas las eventualidades, excepto para la que finalmente llega; y quién, cuando sus habilidades le son insuficientes para solucionar un problema, exclama que no ha sido su culpa, sino la de una extraordinaria e imprevista fatalidad.

A la muerte del papa Pío III, en 1503, Maquiavelo es enviado a observar la elección del sucesor, y ahí se da cuenta de las maniobras de César Borgia para forzar la elección de Giuliano delle Rovere (Papa Julio II), que era uno de los cardenales que más temían al duque. Maquiavelo, al comentar sobre la elección, dice que aquel que piense que los favores harán que los grandes personajes olviden ofensas pasadas se engaña a sí mismo: Julio no descansó hasta ver a César en la ruina.

Y precisamente fue con Julio II con el que Maquiavelo cumplió su encargo en 1506, al mismo tiempo que el pontífice comenzaba su cruzada en contra de Bologna; campaña que resultó ser solo una más de sus exitosas aventuras, gracias en gran parte a su carácter impetuoso. Con respecto al Papa Julio II, Maquiavelo nos presenta las semejanzas entre la Fortuna y las mujeres, y concluye que el osado, y no el cauteloso, es el que conquistará a ambas.

Otros personajes fueron estudiados por Maquiavelo. Maquiavelo, por ejemplo, retrató a Fernando II de Aragón como el hombre que conseguía grandes conquistas bajo el manto protector de la religión, pero que en realidad desconocía los principios de la piedad, la fe, la humanidad y la integridad; sin embargo, para Maquiavelo, poco hubiese alcanzado Fernado de Aragón si alguna vez se hubiese dejado influenciar por dichos principios. El emperador Maximiliado fue uno de los hombres más interesantes de la época, y su carácter había sido moldeado por múltiples manos; pero Maquiavelo, que fue comisionado a su corte en 1507, revela el secreto de las constantes fallas del emperador cuando lo describe como un hombre retraido, sin fuerza de carácter, y sin los arrestos necesarios para llevar a cabo sus planes, o insistir en el cumplimiento de sus deseos.

Los demás años de Maquiavelo en el servicio público transcurrieron alrededor de los eventos surgidos a partir de la Liga de Cambrai, formada en 1508 entre las tres grandes potencias europeas y el papa, con el objeto de destruir a la República Veneciana. Después de la batalla de Agnadello, Venecia perdió en un día todo lo ganado en ochocientos años. A raíz de esta batalla surgió un problema entre el papa y Francia, que dejó a Florencia desprotegida y a merced del papa. Éste impuso el regreso de los Medici el primero de Septiembre de 1512. La consecuente caída de la república provocó el despido de Maquiavelo del servicio público y el fin de su carrera como oficial.

Al regreso de los Medici Maquiavelo, quien había mantenido esperanzas de retener su puesto bajo el mandato de los nuevos amos de Florencia, fue despedido por decreto el 7 de Noviembre de 1512. Poco después fue acusado de conspiración contra los Medici, apresado y torturado. El nuevo pontífice, el Papa Leo X, medió para liberarlo y Maquiavelo se retiró a su pequeña propiedad en San Casciano, cerca de Florencia, en donde se dedicó en cuerpo y alma a la literatura. En una carta a Francesco Vettori, fechada en diciembre de 1513, dejó una descripción interesante de su vida en ese período, y un esbozo de sus motivos para escribir El Principe.


Biography - Niccolò Machiavelli - Answers


Machiavelli, Niccolò
(1469–1527), political theorist. Niccolò Machiavelli was born on 3 May 1469, the son of a lawyer of modest means from an old Florentine family. He received an excellent humanistic education in the classics, but nothing else is known about his early life until he was appointed head of the foreign policy chancery of the Florentine government in June and July 1498. He spent much of the next fourteen years traveling, negotiating agreements, and reporting to his government. This gave him the opportunity to visit Italian and foreign states and to observe rulers, statecraft, and military actions. He also organized and trained a militia that helped Florence reconquer the neighboring city of Pisa in 1509.

In 1512 the republican government that employed Machiavelli fell, and the Medici family came to power. Machiavelli was dismissed, and he moved to his small farm outside of Florence. Out of office, he wrote in the next fifteen years all the works that made him famous.

Machiavelli gradually worked his way into favor with the Medici by undertaking small tasks and commissions. In 1525 he became friends with the Florentine Francesco Guicciardini (1483–1540), a statesman and the most important historian of the Italian Renaissance. In 1526, as war neared Florence, the Medici rulers of Florence employed Machiavelli to help defend the city. But in the spring of 1527 the Florentines threw out the Medici and reestablished a republican regime. Machiavelli asked for a position in government but was turned down because of his association with the Medici. He died on 21 June 1527.


The Prince

Machiavelli wrote Il principe (The prince) in the second half of 1513, but it was not published until 1532. It is probably the best-known work in political theory of all time. Machiavelli employed the advice-to-princes genre, which usually advised a prince act honorably and to work for the good of his people and state. The Prince is a manual on how a ruler should gain and hold power. It is based on what Machiavelli had witnessed of politics and war plus reading in ancient history. He wanted to understand politics, what succeeded and what failed, what actions and principles produced a successful ruler.

Several themes dominate the work. Machiavelli believed that politics could be understood through observation, study of the past, and the application of reason to uncover rules. He endorsed the use of force against internal and external foreign enemies to achieve desired ends. He emphasized the importance of the ruler's personal ability or virtù, a combination of manipulation, boldness, and stealth that brought success. He insisted that the prince must base his actions not on what people ought to do but what they were likely to do in the pursuit of self-interest and without concern for what was morally right. He viewed the bulk of the inhabitants of the state as fickle, selfish, and easily duped. But Machiavelli also recognized that rulers were not completely masters of their own destinies, but were at the mercy of necessity and fortune. Necessity was the accumulation of adverse circumstances so great that no ruler or state could withstand it. Fortune was luck, chance, even opportunity, the unpredictable in politics. Machiavelli offered numerous examples drawn from contemporary politics and the ancient world in support of his views.

A great part of Machiavelli's appeal and influence came from his brilliant and memorable language. Numerous phrases (here paraphrased) leap from the pages to drive home his points. "It is better to be feared than to be loved." "A good man will come to ruin among so many who are not good." "The prince must learn how not to be good." "Fortune is a woman who yields to the young and the bold." "A man will sooner forget the loss of a father than the loss of his fortune."

The Discourses

The Discorsi sopra la prima deca di Tito Livio (Discourses on the first ten books of Livy) was probably written between 1515 and 1517, although some scholars believe Machiavelli began it in 1513, dropped it to write The Prince, then returned to it. He used the first part of the famous history of the Roman Republic from its foundation in 753 B.C.E. to 194 B.C.E. written by Titus Livy (59 B.C.E.–17 C.E.) as the starting point. Machiavelli offered analyses of the principles and institutions of successful, enduring republics, that is, states in which the people have greater or lesser participation in government.

In the Discourses, Machiavelli paid less attention to individuals but focused on groups, such as the nobles and the people, and especially the political, religious, and military institutions and laws needed for a successful republic. Using even more examples from the ancient world, especially Rome, and current events than he used in The Prince, he argued that a successful republic must have good laws that the people respect. Indeed governments should engender respect by severely punishing transgressors. He endorsed civil religion with the argument that ancient Roman religion strengthened the state by encouraging its inhabitants to fight for the state. By contrast, Christianity, with its ideals of humility and peace, weakened the state. Machiavelli also criticized the papacy for dividing Italy through its politics and wars.


Other Works

Machiavelli also wrote Dell'arte della guerra (1519–1520; The art of war), which discussed military organization and tactics. Machiavelli believed strongly that states should develop citizen militias, which would be much more reliable than the untrustworthy and fickle mercenary soldiers. His Istorie fiorentine (1520–1524; Florentine histories) used episodes from Florentine history to illustrate political principles and to criticize Florentine factionalism. But he carefully avoided either praising or criticizing the Medici. His play La mandragola (c. 1517; The mandrake root) is a thoroughly amoral and hilarious masterpiece. The best comedy to come from Renaissance Italy, it is still performed in the twenty-first century. He also wrote another comedy, Clizia (c. 1525), the short story Belfagor (written between 1515 and 1520), poetry, shorter historical works, numerous personal letters, plus diplomatic reports during his active political career.


Influence

Machiavelli's works had enormous influence from the moment of the printing of most of his works in 1532 through the eighteenth century. Although the Index of Prohibited Books forbade the publication, holding, or reading of all of Machiavelli's works, numerous printings and translations, some of them under fictitious names, appeared in the sixteenth century and the following centuries. And writers responded to Machiavelli because he posed the basic political question, can political success and the moral law be reconciled? The view that they could not was expressed in terms of "reason of state" (an expression Machiavelli did not use), the argument that for the good of the state a ruler or government may commit evil actions, such as killing innocent family members of political rivals, an action Machiavelli endorsed in The Prince.

The French Huguenot Innocent Gentillet (c. 1532–1588) in his Discours contre Machiavel (1576; Discourse against Machiavelli) was the first to condemn Machiavelli for separating politics from morality, although some of his political recommendations were equivocal. The term Machiavellian, meaning the use of immoral means to achieve political power, soon came into use. The English playwrights Christopher Marlowe (1564–1593) and William Shakespeare (1564–1616) several times used such expressions as "murderous Machiavel." King Richard III of England (ruled 1483–1485), who lived before Machiavelli wrote, was seen as Machiavellian, because it was believed that he murdered several people in his ruthless ascent to power.

Political theorists tried to come to terms with the issues Machiavelli raised. Giovanni Botero (1544–1617) in his Della ragion di stato (1589; Reason of state), which saw many reprints and translations, argued that rulers could reconcile political ends and Christian morality, especially if the state's actions benefited religion. When in doubt, the ruler should consult his confessor. Some seventeenth-century English Puritan casuists also endorsed the principle that the state's actions in defense of true religion were morally defensible. Frederick II the Great (ruled 1740–1786), king of Prussia, did not completely condemn Machiavelli in his Anti-Machiavel (1767). Machiavelli's republican theories also influenced such English political theorists as James Harrington (1611–1677), Henry Neville (1620–1694), and Algernon Sidney (1623–1683), and perhaps the founders of the American Republic in the late eighteenth century.


Bibliography

Primary Sources

Machiavelli, Niccolò. Machiavelli and His Friends: Their Personal Correspondence. Translated and edited by James B. Atkinson and David Sices. De Kalb, Ill., 1996. Letters to and from Machiavelli revealing many aspects of his personality.

——. Machiavelli: The Chief Works and Others. Translated by Allan Gilbert. 3 vols. Durham, N.C., 1965; reprint 1989. Good English translation.

——. The Portable Machiavelli. Edited and translated by Peter Bondanella and Mark Musa. Harmondsworth, U.K., 1979, with reprints. Contains complete texts of The Prince, The Mandrake Root, and other works plus substantial selections from The Discourses.

——. Tutte le opere. Edited by Mario Martelli. Florence, Italy, 1971. Best single-volume edition of Machiavelli's works.

Secondary Sources

Bireley, Robert. The Counter-Reformation Prince: Anti-Machiavellianism or Catholic Statecraft in Early Modern Europe. Chapel Hill, N.C., 1990. Discusses the anti-Machiavellian tradition.

Gilbert, Felix. Machiavelli and Guicciardini: Politics and History in Sixteenth-Century Florence. Princeton, 1965. Best discussion of Machiavelli's thought in the context of contemporary politics and political thought.

Ridolfi, Roberto. The Life of Niccolò Machiavelli. Translated from the Italian by Cecil Grayson. Chicago, 1963. The standard biograp.


 

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